30.04.2025
Dünya tarixinin müxtəlif dövrlərində, eləcə də həyat
səviyyəsinin və informasiya texnologiyasının inkişaf etmiş hazırkı mərhələsində
gedən proseslər təsdiq edir ki, hər bir ölkənin ictimai-siyasi həyatında baş
verən müsbət və ya mənfi dəyişikliklər əksər hallarda ölkəsini təmsil edən
lider şəxsin idarəçilik sahəsində hansı səviyyədə bilik və bacarığa malik
olmasından daha çox onun xalqına, vətəninə, torpağına bağlılığından, sevgisindən
asılıdır.
Hər bir
xalqın tarixində elə şəxsiyyətlər var ki, onlar mənsub olduğu ölkənin ən çətin
dövrlərində belə milli-mədəni dəyərlərin qorunub saxlanması və gələcək nəsillərə
ötürülməsində müstəsna rol oynamışdır. Həyatını xalqının azadlığı, qüdrətlənməsi
uğrunda mübarizəyə həsr etmiş belə şəxsiyyətlər nəsillər dəyişdikcə əbədiyaşarlıq
qazanırlar.
Müstəqil
və suveren dövlətə sahib olmaq, haqq-ədalətin və qanunun aliliyi prinsiplərinə əsaslanan
inkişaf etmiş cəmiyyət qurmaq əsrlər boyu Azərbaycan xalqının əvəzolunmaz və əlçatmaz
arzusu olmuşdur. Tarixin müxtəlif mərhələlərində kənar müdaxilələrə, məhrumiyyətlərə
baxmayaraq, xalqımız milli kimliyini, mübarizə ruhunu qoruyub saxlamış,
ideallarına həmişə sadiq qalmış və nəhayət, XX əsrin sonlarında sovet rejiminin
süqutundan sonra dövlət müstəqilliyini bərpa etmişdir.
Ulu Öndər
Heydər Əliyevin iti zəkası, dərin siyasəti, prinsipial qətiyyəti, polad iradəsi,
yenilməz cəsarəti, eyni zamanda xalqına, vətəninə, torpağına hədsiz bağlılığı və
sevgisi sayəsində xalqının səadəti yollarında qarşılaşdığı gərgin mübarizələrdən,
çətin sınaqlardan qalibiyyətlə çıxmış və ölkəmizin hazırda nail olduğu və
bundan sonra da əldə edəcəyi uğurların sarsılmaz təməlini təşkil edən güclü
praktiki və ideoloji məktəb, tükənməz xəzinə yaratmışdır.
Azərbaycanı
müstəqilliyə aparan yolun konkret tarixi mərhələləri və özünəməxsus xüsusiyyətləri
vardır. Heydər Əliyev hələ Sovet Azərbaycanına rəhbərliyinin birinci dönəmində
(1969-1982-ci illər) qurucu Lider kimi xalqının böyük rəğbətini qazanmışdı. Azərbaycan
hələ o dövrdə məhz Heydər Əliyevin fədakarlığı və prinsipial mövqeyi sayəsində
İttifaqa daxil olan müttəfiq ölkələr içərisində elmi-texniki tərəqqinin geniş şəkildə
tətbiq olunduğu respublikaya, yüksək mədəniyyəti və incəsənəti ilə dünyada
tanınan diyara çevrilmişdi. 1978-ci ildə qəbul olunmuş Konstitusiyada Azərbaycan
dilinin dövlət dili kimi təsbit olunması, azərbaycançılıq ideologiyasının
formalaşması, ixtisaslı milli kadrların, peşəkar hərbiçilərin hazırlanması kimi
strateji sahələrə xüsusi diqqət yetirilməsi istiqamətində atılan cəsarətli
addımlar Heydər Əliyevin müstəqilliyə istiqamətlənmiş uzaqgörən və məqsədyönlü
siyasətinin tərkib hissəsi idi. Sonralar həmin dövrdə həyata keçirilmiş tədbirlərdən
danışan Ulu Öndər demişdir: "Bəli, mən istəyirdim ki, Azərbaycan müstəqil
olsun, hər şeydən əvvəl, iqtisadi cəhətdən, çünki istənilən müstəqilliyin əsasında
iqtisadiyyat durur".
1991-1993-cü
illərdə hakimiyyətin yarıtmaz fəaliyyəti cəmiyyət həyatının bütün sahələrində
İttifaq dövrünün son beş ilindən miras qalmış böhranın son həddə kəskinləşməsinə,
ölkədə anarxiyanın yaranmasına gətirib çıxarmışdı. Müstəqilliyinin bərpasının
ilk illərində ölkəmizdə mürəkkəb şərait yaranmışdı. Torpaqlarımızın işğalı, ölkə
rəhbərliyinin səriştəsizliyi, daxili çəkişmələr, iqtisadi və siyasi böhran ölkəni
bürümüşdü. 1991-ci il oktyabrın 18-də "Azərbaycan Respublikasının Dövlət
Müstəqilliyi haqqında Konstitusiya Aktı" qəbul edilsə də, bu müstəqillik, əslində
ilk dövrdə formal xarakter daşıyır, onun itirilməsi təhlükəsi, saxlanması
ümidindən qat-qat üstünlük təşkil edirdi. Həmin illərdə Azərbaycanda hakimiyyətdə
xalqın etimad göstərə biləcəyi siyasi qüvvələrin olmaması dövlət idarəçiliyi
mexanizmlərinin formalaşmasında ciddi maneəyə çevrilməklə yanaşı, daxili
böhran, vətəndaş qarşıdurması, xaos və özbaşınalığa rəvac vermiş,
qanunvericilik və hüquq qaydalarının faktiki olaraq mövcud olmaması ciddi
problemlər yaratmışdı. Bu şəraitdə vətəndaşın azad, təhlükəsiz yaşamaq,
ictimai-siyasi hüquqlarını əks etdirən normaların pozulması adi hala
çevrilmişdi.
1993-cü
ilin may-iyun aylarında ölkənin parçalanması və müstəqilliyin itirilməsi təhlükəsi
ilə üzləşən xalqımızın təkidli tələbi ilə yenidən hakimiyyətə qayıtmış
Ümummilli Lider Heydər Əliyevin böyük xilaskarlıq missiyası sayəsində ölkəmizdə
cərəyan edən təhlükəli proseslərin qarşısı qətiyyətlə alındı, ictimai-siyasi
sabitlik təmin edildi və müasir dövlət quruculuğu üçün etibarlı zəmin yarandı.
Həyata keçirilən məqsədyönlü siyasət nəticəsində qanunçuluq və hüquq qaydası bərpa
edildi. O zaman mövcud ictimai-sosial vəziyyət, insan hüquq və azadlıqlarının
müdafiəsi sahəsində zəruri olan Azərbaycan Respublikasının milli qanunvericilik
sisteminin inkişafı konsepsiyasını və müstəqil Azərbaycanın ilk Konstitusiyanın
hazırlanmasını diktə edirdi. Ulu Öndərin bilavasitə rəhbərliyi ilə hazırlanmış,
1995-ci il noyabrın 12-də ümumxalq səsverməsi (referendum) yolu ilə qəbul
olunmuş Azərbaycan Respublikasının ilk Konstitusiyası ölkəmizdə genişmiqyaslı
qanunvericilik və institusional islahatların əsasını qoydu. Konstitusiya dövlətimizin
müstəqilliyinin, suverenliyinin və ərazi bütövlüyünün qorunması, hüquqi, dünyəvi
dövlət quruculuğu, vətəndaşlarımızın layiqli həyat səviyyəsinin, dünya ölkələri
ilə dostluq və əmin-amanlıq şəraitində əməkdaşlığın təmin edilməsi kimi ali
niyyətlərin həyata keçirilməsi üçün mühüm qanunvericilik bazası rolunu oynadı.
Qəbul
olunan Əsas Qanun bir sıra təməl prinsipləri əks etdirərək müasir hüquqi dövlət
və sivil cəmiyyətin əsas istiqamətlərini müəyyənləşdirən ideya və dəyərləri
özündə cəmləşdirir. Konstitusiya Azərbaycan Respublikasında xalqın dövlət
hakimiyyətinin yeganə mənbəyi olduğunu, öz idarəetmə formasını müəyyən etməyi
xalqın suveren hüququ kimi təsbit edir. Həmçinin Əsas Qanun dövlətin
demokratik, hüquqi, dünyəvi, unitar respublika olduğunu, dövlət hakimiyyətinin
daxili məsələlərdə yalnız hüquqla, xarici məsələlərdə isə yalnız Azərbaycan
Respublikasının tərəfdar çıxdığı beynəlxalq müqavilələrdən irəli gələn müddəalarla
məhdudlaşdığını bəyan edərək, insan və vətəndaş hüquq və azadlıqlarının, Azərbaycan
Respublikasının vətəndaşlarına layiqli həyat səviyyəsinin təmin edilməsinin
dövlətin ali məqsədi olduğunu ifadə edir.
Ulu Öndər
layihənin hazırlanması zamanı onun hər bir müddəasına respublikamızın
demokratik inkişafı və imici baxımından xüsusi həssaslıqla yanaşmışdı.
"Biz elə bir layihə hazırlamalı və nəhayət elə bir Konstitusiya qəbul etməliyik
ki, o, müstəqil Azərbaycan Respublikasının demokratik prinsiplər əsasında uzun
müddət sabit yaşamasını təmin edən Əsas Qanun, tarixi sənəd olsun.
Qanunvericilik, məhkəmə hakimiyyəti - bunlar hamısı xalqın iradəsinə söykənməli,
seçkilər yolu ilə təmin olunmalıdır". Tariximizə "Heydər Əliyev
Konstitusiyası" kimi daxil olan Əsas Qanunun qəbul edilməsi
respublikamızın həyatında yeni dəyişikliklərə yol açaraq müasir dünyəvi və vətəndaş
cəmiyyəti quruculuğu tələblərinə cavab verən dövlətçiliyin formalaşması, siyasi
və hüquq sistemlərində sabit özülün yaradılması işində mühüm addım oldu.
Konstitusiyanın
qəbulu dövrümüzün ən mühüm nailiyyətlərindən biri kimi ölkəmizin inkişafı
baxımından yeni mərhələyə qədəm qoyduğunu göstərir. Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyası demokratik, hüquqi və dünyəvi dövlət quruculuğunun əsaslarını təsbit
edərək, insan hüquq və azadlıqlarının müdafiəsinə xüsusi önəm verir. Bu hüquq və
azadlıqlar dövlət tərəfindən verilən xüsusi imtiyaz olaraq deyil, məhz hər kəsin
doğulduğu andan malik olduğu toxunulmaz, pozulmaz və ayrılmaz ali dəyərlər kimi
təsbit olunur.
Qeyd etmək
lazımdır ki, azərbaycançılıq ideologiyasına söykənərək qəbul edilən ilk
Konstitusiya müstəqil dövlət quruculuğu prosesini tənzimləyən, demokratik
inkişafa təminat yaradan, qanunvericiliyin təkmilləşdirilməsində hüquqi baza
rolunu oynayan mütərəqqi sənəd olmaqla yanaşı, ölkəmizdə genişmiqyaslı
qanunvericilik və məhkəmə-hüquq islahatlarının həyata keçirilməsinə yol
açmışdır. Əsas Qanunda müasir cəmiyyətin inkişaf istiqamətlərini müəyyənləşdirən
ideya və dəyərlər geniş şəkildə əks olunmuşdur. Belə ki, Konstitusiyada dövlət
hakimiyyət orqanlarının demokratik qaydada formalaşdırılması, insan şəxsiyyətinə
və ləyaqətinə hörmət, insan hüquqlarının səmərəli müdafiəsi mexanizmlərinin
mövcudluğu, siyasi sistemdə plüralizmə təminat verilməsi, ümumbəşəri dəyərlərə
sadiqlik və digər müddəalar öz əksini tapmışdır.
Müstəqil
Azərbaycan dövlətinin memarı və qurucusu, xalqının və dövlətinin müstəqilliyi,
inkişafı naminə misilsiz və əvəzedilməz işlər görmüş, bununla bağlı tarixi
proseslərə təsir göstərmiş Ümummilli Lider Heydər Əliyev hər zaman fəxr edəcəyimiz,
qürur hissi ilə xatırlayacağımız tarix yaradan şəxsiyyətdir. Bütün ömrünü dövlətimizin
möhkəmlənməsinə, gələcək inkişafına sərf etmiş Ulu Öndər əməlləri ilə xalqın
sonsuz məhəbbətini qazanmış, müstəqil, müasir, azad və firavan Azərbaycanın
qurucusu olmuşdur. Ümumdünya miqyaslı şəxsiyyət, dövlət xadimi, böyük siyasət
ustası, qətiyyətli lider, müasir müstəqil dövlətimizin memarı və qurucusu kimi
xalqımızın milli yaddaşına əbədi həkk olunmuş, milli qürur və iftixar mənbəyidir.
İki fərqli dövrdə Azərbaycana rəhbərlik edən Heydər Əliyevin bütün həyat amalı
və fəaliyyətinin məqsədi xalqımızın dünyanın qabaqcıl xalqları arasında layiqli
yer tutmasına xidmət etmək idi və o, buna nail oldu.
Torpaqlarımızı
işğal edən Ermənistan yüz minlərlə vətəndaşımızın doğma yurdlarında yaşamaq,
azadlıq, mülkiyyət, mənzil toxunulmazlığı və digər konstitusion hüquqlarını
pozmuşdu. Şəhər və kəndlərimizin işğaldan azad edilməsindən sonra
qarşılaşdığımız acınacaqlı mənzərələr, evlərin daşlarına qədər sökülməsi və qarət
edilməsi, dini məbədlərimizin, mədəniyyət abidələrinin və təbii sərvətlərimizin
talan edilməsi xalqımızın maddi, mənəvi, siyasi hüquqlarının pozulmasının bariz
nümunələridir.
Konstitusiyamızda
yer alan niyyətlərdən biri də Azərbaycan dövlətinin müstəqilliyinin,
suverenliyinin və ərazi bütövlüyünün qorunmasıdır. 2020-ci il sentyabrın 27-də
Ermənistanın təxribatlarına cavab olaraq başlanmış Vətən müharibəsində tarixi qələbə
və 2023-cü il sentyabrın 19-20-də həyata keçirilmiş uğurlu antiterror tədbirləri
nəticəsində ölkəmizin ərazi bütövlüyü və suverenliyi tam bərpa edilmiş,
Konstitusiyanın hüquqi qüvvəsi Azərbaycanın bütün ərazisində bərqərar olmuşdur.
Vətən
müharibəsində əldə edilən tarixi Zəfər hüquqi və siyasi baxımdan suverenlik dəyərlərinin
möhkəmləndirilməsi anlamına gəlir. Artıq 5 ildir ki, xalqımız Müzəffər Ali Baş
Komandan İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə əzəli torpaqlarımızın işğaldan azad
edilməsi, ərazi bütövlüyünün, dövlət suverenliyinin və ölkənin bütün ərazilərində
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının hüquqi qüvvəsinin tam bərpasının
qürurverici təntənəsini yaşayır. Postmüharibə dövründə Qarabağ və Şərqi Zəngəzurda
yenidənqurma və bərpa işləri, məcburi köçkünlərin doğma torpaqlarına
qaytarılması və iqtisadi inteqrasiya layihələri suveren dövlət anlayışının real
təcəssümü olmuşdur. Konstitusiyanın işğaldan azad edilmiş ərazilərdə tətbiqi həm
də əhalinin həyat şəraitinin yaxşılaşdırılmasına və sosial xidmətlərin əlçatanlılığının
artırılmasına töhfə verir. Beləliklə, Konstitusiyaya əsaslanan hüquqi çərçivənin
işğaldan azad olunmuş torpaqlarda tətbiqi dövlətin suveren hüquqlarının tam mənada
təmin edilməsi və həmin ərazilərin inkişafına dəstək verilməsi baxımından mühüm
rol oynayır, Azərbaycanın gələcək inkişafında və dövlətçilik ənənələrinin möhkəmləndirilməsində
xüsusi əhəmiyyət kəsb edir.
Bu gün Azərbaycan
Respublikası xalqımızın milli maraqlarını rəhbər tutaraq, yeni reallıqlar şəraitində
müstəqil siyasətini daha cəsarətlə, prinsipiallıqla davam etdirir,
Konstitusiyanın tələblərinə və öz suveren hüquqlarına əsaslanaraq strateji hədəflərə
doğru inamla irəliləyir. Həm regional, həm də qlobal miqyasda suverenlik və
dövlət müstəqilliyi prinsiplərinin təbliğində mühüm faktor olaraq çıxış edir.
Qarabağ münaqişəsinin həlli və bölgədə yeni reallıqların formalaşdığı şəraitdə
ölkəmizin beynəlxalq hüquq prinsiplərinə əsaslanan siyasətinin nümayişi xüsusi
önəm daşıyır.
2025-ci
il dövlətimiz və cəmiyyətimiz üçün mühüm olan yubiley tarixləri ilə əlamətdardır.
Bu il müstəqil Azərbaycan Respublikasının ilk Konstitusiyasının qəbul
olunmasının 30 ili, eyni zamanda torpaqlarımızın azad edilməsi nəticəsində
Konstitusiyamızın bütün Azərbaycan ərazisində hüququnun bərpa edilməsinin 5 ili
tamam olur. Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin 28
dekabr 2024-cü il tarixli Sərəncamı ilə 2025-ci ilin ölkəmizdə
"Konstitusiya və Suverenlik İli" elan olunması müasir Azərbaycan dövlətçiliyinin
inkişafında mühüm hadisə olmaqla, hüquqi dövlətçilik və suverenlik dəyərlərinin
möhkəmləndirilməsi baxımından xüsusi əhəmiyyətə malikdir. Sərəncam həm də gələcəyə
yönələn strateji yanaşmaları özündə əks etdirir. Suverenlik və dövlətçilik müstəqil
dövlətlərin varlığını və inkişafını təmin edən əsas amillərdir. Bu anlayışlar təkcə
dövlətin hüquqi və siyasi əsaslarını deyil, həm də milli kimliyini və birliyini
ifadə edir. Ölkəmizdə suverenlik və dövlətçilik prinsiplərinin möhkəmləndirilməsi
müasir dövlət quruculuğu və xalqın rifahı üçün zəmin yaradır. Tam əminliklə
qeyd etmək olar ki, 2025-ci ilin Azərbaycan Respublikasında "Konstitusiya
və Suverenlik İli" elan edilməsi dövlətçilik tariximizin yeni baxış
bucağından öyrənilməsinə, cəmiyyət və müxtəlif ictimai təsisatlar arasında
milli dövlətçilik şüurunun daha da möhkəmlənməsinə, dünya azərbaycanlılarının
bir hədəf və amal ətrafında daha sıx birləşməsinə şərait yaradacaq. Bu tarixi qərar
xalqın birliyinin gücləndirilməsinə, dövlətin hüquqi bazasının təkmilləşdirilməsinə
və Azərbaycanın beynəlxalq imicinin daha da möhkəmləndirilməsinə xidmət edir.
Bu il ərzində həyata keçiriləcək tədbirlər ölkənin gələcək inkişafında mühüm
rol oynayacaq, eyni zamanda Azərbaycan xalqının milli qürurunu, azadlıq mübarizəsində
qazandığı nailiyyətləri bir daha nümayiş etdirmək üçün tarixi imkan olacaqdır.
Konstitusiyanın
qəbulundan sonra ötən illərin mənzərəsi təsdiq edir ki, Ulu Öndər Heydər
Əliyevin başladığı, Prezident cənab İlham Əliyevin davam etdirdiyi siyasi kurs
Konstitusiyamızda yer alan demokratik quruluşa təminat vermək, vətəndaş cəmiyyətini
inkişaf etdirmək xalqın iradəsinin ifadəsi kimi, qanunların aliliyini təmin edən
hüquqi, dünyəvi dövlət qurmaq, ədalətli iqtisadi və sosial qaydalara uyğun
olaraq hamının layiqli həyat səviyyəsini təmin etmək, bütün dünya xalqları ilə
dostluq, sülh və əmin-amanlıq şəraitində yaşamaq və bu məqsədlə qarşılıqlı fəaliyyət
göstərmək kimi mənəvi dəyərləri ehtiva edir.
Fərəh
hissi ilə qeyd edilməlidir ki, Azərbaycan dövləti inkişafının keyfiyyətcə yeni
daha yüksək mərhələsinə qədəm qoyub. Ölkə iqtisadiyyatı dinamik inkişaf edir,
infrastruktur və sosialyönümlü layihələr uğurla həyata keçirilir, insan
kapitalı inkişaf etdirilir, xalqımızın rifahı yüksəlir. Ölkəmiz dünyamiqyaslı tədbirlərə
uğurla ev sahibliyi etməklə regionun lider dövləti kimi beynəlxalq miqyasda söz
sahibinə çevrilir. Dünya birliyi Azərbaycanı sivil, tolerant, demokratik və
açıq cəmiyyətə malik dövlət kimi tanıyır. Respublikamız ümumbəşəri və
multikultural dəyərlərə, hüquqi dövlət ideallarına, ədalət və humanizm prinsiplərinə
sadiqliyini, insan və vətəndaş hüquq və azadlıqlarını qorumaq əzmini daim
nümayiş etdirir. Bu gün dünyada qeyri-sabitliyin vüsət aldığı bir dönəmdə, ölkəmizdə
aparılan geniş quruculuq işlərinin, iqtisadi, siyasi, mədəni və beynəlxalq sahədə
əldə olunan uğurların, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab İlham
Əliyevin və Birinci vitse-prezident Mehriban xanım Əliyevanın yorulmaz və əzmkar
fəaliyyətinin nəticəsi olduğu danılmazdır.
Azərbaycan
xalqı gələcək inkişafını yalnız Heydər Əliyev siyasi kursunun davam etməsində və
Müzəffər Ali Baş Komandan cənab İlham Əliyevin parlaq fəaliyyətində görür. Son
illərin misli-bərabəri olmayan uğurları, şərəfli məqamları bu həqiqəti aydın şəkildə
isbat edir. Beynəlxalq aləmdə nüfuzlu Lider kimi qəbul olunan Prezidentimizin gərgin
iş rejimi, polad iradəsi, yenilməz cəsarəti, qətiyyətli addımları, eləcə də ən
etibarlı silahdaşı hörmətli Mehriban xanımın şəhid ailələrinə, tibbi yardıma
ehtiyacı olan qazilərimizə, eyni zamanda milli-mədəni dəyərlərimizin, adət və ənənələrimizin,
həmçinin müasirliyin əxlaqi və dəyərli nümunələrinin qorunmasına, inkişafına
göstərdiyi misilsiz diqqət və qayğı ölkəmizin əldə olunan nailiyyətlərini təmin
edən mühüm amillərdir. Müstəqil Azərbaycanın dünya ölkələri sırasında layiqli
yer tutması, söz sahibi olması, daim artan nüfuzu ilk növbədə bu bənzərsiz fəaliyyətin
nəticəsidir. Bu gün ölkəmiz dünyaya müasir və sivil yeni nəsil dövlət modeli təqdim
edir, beynəlxalq səviyyədə gedən proseslərdə vacib aktor kimi mütərəqqi təşəbbüslərlə
çıxış edir.
Xalqımız
bütün milli bayramlarını, əlamətdar tarixlərini və son illərdə həm də möhtəşəm
Qələbə günlərini böyük sevinc hissi ilə qeyd edir. Artıq Bayrağımız
torpaqlarımızın hər bucağında dalğalanır, Konstitusiyamızın normaları bütöv və
bölünməz Vətənimizin bütün ərazisində qüvvədədir.
İnanıram
ki, Ümummilli Lider Heydər Əliyevin dövlətimizin müstəqilliyinin,
suverenliyinin və ərazi bütövlüyünün möhkəmlənməsinə istiqamətlənən tükənməz
ideyalarının tərkib hissəsini təşkil edən müstəqil Azərbaycan Respublikasının
ilk Konstitusiyası bundan sonra da ölkəmizin və xalqımızın gələcək inkişafının
sarsılmaz təməli və uğurlarımızın rəhni olacaqdır.
Sona SALMANOVA,
Azərbaycan
Respublikası
Konstitusiya Məhkəməsinin sədr müavini.